Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

 

 

Čarodějnická Akademie bez kouzel je jako Matematika bez příkladů.Proto se v tomto seriálu používá spoustu kouzel,některá vydíte tady nahoře.O nich si tady můžete něco přečíst.

 

1.Lektvarový výbuch páry z kotlíku

 

 

Na prvním obrázku je slečna Metlová a vadle ní je kotlík,ze kterého stoupla spousta páry.Pokud jste viděli díl Půlnoční hostina,tak určitě,jak jste sami v tom díle viděli,víte,že pára z kotlíku stoupla po hození do kotlíku poslední přísady ke zhotovení lektvaru.Vypadá to jako obrovský výbuch,po kterém se člověk většinou lekne,a poté najednou užasne.Když člověk klidně pracuje dál,i když vytryskne pára,je to proto,že už je na to člověk zvyklí a na to vše je připraven,jako třeba právě slečna Metlová.

 

 

2.Jak se z klobouku najednou stane dort?

 

 

Tohle kouzlo se opět vyzkytlo v díle Půlnoční hostina.Je to kouzlo Alacazam Alacazoo,které dokáže klobouk proměnit v dort.Tohleto zázračné zaklínadlo dívky naučí slečna Krákavá.Na druhém obrázku se na to sami můžete podívat.

 

 

 

 

 

3.Kouzla bez zaříkavání

 

 

Na třetím obrázku je slečna Rozverná se slečnou Metlovou,jak kouzlem zastavuje kaši,která se stále vytvářela z misky pomocí kouzla Hrnečku Vař,které udělala Enid.Takový okamžik nastal ve druhé sérii,ale taky takové podobné okamžiky se objevili už v prvním dílu.Pokud jste však některý z těchto okamžiků viděli,tak jistě víte,že to protikouzlo udělala slečna Metlová bez zaříkavání,což umí jen čarodějnice s velmi dobrými schopnosti,jako je právě Metla.

 

 

 

 

 

4.Létání na koštěti

 

 

Na čtvrtém obrázku je,jak to vypadá při létání na koštěti.Létání na koštěti je základem umění čarodějnic.Koště čarodějnice používají docela často.

 

 

 

 

 A zde jsou ostatní informace.

 

 

1. Létání na koštěti

je nejzákladnější dovedností čarodějnice a vždy se učí hned na začátku prvního roku. Koště je běžným dopravním prostředkem čarodějnic pro své vlastnosti, že po použití kouzla na něj se dokáže vznést do vzduchu a letět. Košťata jsou na první pohled zcela obyčejná a čarodějnice (člověk s nadpřirozenými schopnostmi) je schopná jej očarovat a tím umožnit aby koště létalo. Ideální koště pro let je vyrobeno z březových proutků nebo lísky a jeho rychlost závisí na jeho kvalitě a tvaru, rychlejší je koště s aerodynamickým tvarem. Teoreticky by se dalo létat i na běžném koštěti z obchodu, ale pro let spíše slouží košťata k tomu určená a vyrobená. Příklady: Rychlý svist (co má Ethel Svatoušková), dále z Harryho Pottera Nimbus 2000, Meteor, Kulový blesk atd.

Ovládání koštěte

Základem letu je koště očarovat a tím umožnit aby létalo. Čarodějnice to dělají tak, že do koštěte klepnou. Pak je možno koštěti poroučet. Koště se tedy ovládá tak, že mu čarodějnice ústně zadává pokyny ("vznášej se", "leť nahoru", "leť doleva" atd.) a koště podle nich létá, jsou to jakási jednoduchá zaklínadla. V tomto stavu je dokonce možno i s koštětem "komunikovat", to znamená že čarodějnice může říct koštěti dlouhý sled pokynů a koště se pak podle nich bude chovat. Nicméně, tento způsob létání je dosti triviální, důležitější je ovládání koštěte "vlastní vůlí", tedy beze slov. Je to trochu těžší, některé čarodějnice (Mildred) to zpočátku nezvládají, ale ovládání vlastní vůlí je základem a je třeba to umět.
Co se týče způsobu sezení a létání na koštěti, čarodějnice létají spíše kvůli cestování, nelétají příliš rychle a dávají přednost sezení na koštěti "z boku". Mohou však také létat i rychle a potom si sednou na koště klasicky rovně (př.: druhá ukázka). Takto se létá i při famfrpálu.

 

2. Lektvary

jsou kromě klasického čarování další základní dovedností čarodějnic.
Lektvar je většinou tekutá látka připravená daným způsobem a z daných přísad, po jejímž vnitřním nebo vnějším použití se vyvolá určité kouzlo.
Tato definice platí pro veškeré lektvary, ať už se vyskytují v seriálu ČŠP, v Harrym Potterovi nebo jiných čarodějných příbězích. V podstatě jsou lektvary jakási hmotná kouzla a ta se vykonají při správném použití lektvaru, to znamená jeho vypitím, politím, atd.

Příprava lektvarů

Jak jsem již uvedl v definici, lektvary se připravují z všelijakých obvyklých i neobvyklých přísad, jako jsou různé byliny, rostliny, plody, ale i jiné věci, např. škorpionní vajíčka a další nesmysly a vaří se především v kotlících, většinou nad ohněm. Lektvary, narozdíl od zaklínadel, musí být připraveny přesně podle postupu a musí být použity správné přísady ve správném množství a některé rostliny dokonce musí být sbírány v určitém období, například při východu Slunce anebo musí být čerstvé. Jedině v tomto případě má lektvar správný účinek, při nesprávném použití přísad může mít lektvar zcela jiné účinky nebo dokonce způsobit katastrofální následky. Anebo nemusí vůbec fungovat.

Účinky lektvarů

Samozřejmě, lektvary dělají všelijaká kouzla, je například zvětšovací nebo zmenšovací lektvar, lektvar měnící hlas, lektvar neviditelnosti a spousta dalších. Ne všechny lektvary jsou zapsány, existuje mnoho ještě neobjevených a některé lektvary se stejným účinkem mohou být připraveny dokonce mnoha možnými způsoby.

 

 

 

 

 

3. Zaklínadla

A konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu: čarování pomocí zaklínadel. Tento způsob kouzlení je poměrně jednoduchý a zvládne ho i velmi špatná čarodějnice. Problém je ale v tom, že se jí většinou podaří vykonat jen "něco", co se zdaleka liší od toho co chtěla. Ano, říci pár vymyšlených slov je opravdu jednoduché, ale už není tak jednoduché dokázat přesně to co se chce. Takže i když čarování na první pohled vypadá tak jednoduše, není to zdaleka tak jednoduché, až na pár triviálních zaklínadel.

Jak se čaruje

Zaklínadlo je sled slov, po jejichž vyslovení se uskuteční určité kouzlo. Lidé s nadpřirozenými schopnostmi, v tomto případě čarodějnice, dokážou pomocí duševní síly a vyslovení zaklínadla měnit své okolí. Čaruje se buďto s pomocí hůlky (Harry Potter) anebo přímo (pomocí rukou, bez hůlky), jak je to v tomto případě.
A teď k tvorbě zaklínadel. Zaklínadel existuje nekonečné množství a některé z nich je pevně definováno a zapsáno v různých kouzelnických knihách. Je jich nekonečno proto, že znění zaklínadel vůbec není pevné a je možno vytvářet mnohá různá zaklínadla s podobnými nebo jinými účinky. Je to úplně jiné než jak to je u lektvarů, kde je potřeba vše dělat podle pevného postupu, tady je důležitá improvizace a náhoda a i když je zaklínadlo někde zapsané, může i jiné zaklínadlo učinit stejný efekt.
Samozřejmě že existuje spousta základních zaklínadel pevně ustanovených, a ta se používají nejčastěji a učí se v nižších ročnících. Jsou to například kouzla pro přeměňování věcí (Alacazam Alacazoo), lidí ve zvířata (Alverix-Orcus Transfrogamorphus), návratná zaklínadla (Reversus revolvus, Returnus resolvus) a spousta dalších. A právě už zde se projevuje skládání slov.

Skladba zaklínadel

Vezměme si třeba zaklínadlo pro proměnu: Alverix-Orcus Transfrogamorphus. Toto zaklínadlo samo o sobě nemívá žádný účinek, proto se k němu musí přidat druhá část, která určuje, v co se má proměnit. Například spotticus trotticus, transferus porcus, což znamená prase. A pak z toho máme zaklínadlo Alverix-Orcus Transfrogamorphus, spotticus trotticus, transferus porcus, kterým můžeme druhého hezky proměnit v prase.
Dalším kouzlem ideálním pro příklad je pak vratné zaklínadlo: Reversus revolvus, Returnus resolvus, Illio-allio, Redux Reducio. Toto zaklínadlo je již úplné a skládá se z několika částí:
Reversus revolvus - vrácení do původního stavu
Returnus resolvus - zpáteční proměna
Illio-Allio - výkonná formule
Redux Reducio - redukce kouzla, samotný účel zaklínadla.
Toto kouzlo existuje i v jiných obměnách, například Reversus revolvus, Returnus resolvus, Illio-allio, Transmutato tempurus. Má jiné zakončení a používá se i při jiné situaci, a to když je někdo očarován nevratným kouzlem. V tomto případě se kouzlo neredukuje jako v minulém případě, ale přeměňuje se, proto je závěrečná formule Transmutato tempurus. Toto kouzlo existuje i v dalších obměnách, například se zakončením Magnos Magnifico, což slouží pro zpětné zvětšení.
Takže takhle by se dala rozpitvat i většina jiných zaklínadel, existuje spousta zákonů i kouzelných formulí které se dají skládat i vytvářet zaklínadlo. Sami vidíte, že improvizace je na místě a spousta zaklínadel se dá vymyslet.
Také existuje mnoho starých čarodějných knih kde jsou uvedena zaklínadla která si vymysleli autoři těch knih, a ta mohou fungovat a taky ne.

Záleží také na správném citu

Ano, nestačí pouze odříkat pár slov a doufat že se něco stane. Při čarování je třeba vykonávat i duševní činnost, to znamená soustředit se na zaklínadlo a určit výsledek kouzla. Hodně to platí například na zaklínadlo Alacazam Alacazoo, u kterého se nedá určit výsledek slovy, ale právě myšlenkou. A taky že to vůbec není lehké, proměnit něco v něco jiného co zrovna chceme se jen tak někomu nepodaří.
Platí to celkově o zaklínadlech a proto je možné zaměnit pevně zapsaná zaklínadla za jiná se stejným efektem.

Nehody při čarování

A samozřejmě je třeba si povědět i o tom, jak se dá účinek kouzla změnit a tím způsobit nějakou tu pohromu.

  • Nesprávné zaklínadlo. Je to jednoduché, při vyslovení jiného zaklínadla se logicky stane něco jiného než chceme.
  • Nebezpečné kouzlo. Musíme si při čarování dávat pozor, abychom nezpůsobili nějaké nebezpečné kouzlo které například nejde zastavit.
  • Nesprávný cit. To se většinou stává slabším čarodějnicím (Mildred), prostě kouzlo se nevyvede.
  • Zkomolení zaklínadla. Už při špatném vyslovení jedné slabiky se může účinek kouzla drasticky změnit.
  • Špatná výslovnost. Některá kouzla jsou citlivá na výslovnost zaklínadla, může se stát že při hlasitějším vyslovení slov dojde ke změně účinku kouzla. (mimochodem, dívky se učí zpívat nejen pro radost, ale i aby dokázaly správně zaklínadla vyslovovat a mohly tak učinit správné kouzlo.)
  • A na závěr nejhorší věc - efekt doktora Fostera...

Efekt doktora Fostera

je nejobávanější nehoda při čarování. Je to vlastně jev, kdy dobře provedené kouzlo se zničeho nic zhatí a provede se něco zcela jiného, někdy i s katostrofálními následky.
Tento efekt nese název podle pověsti, kde se kouzelník doktor Foster procházel v dešti a chtěl ten déšť kouzlem zastavit, déšť se však proměnil v bezednou louži, do které spadl a už z ní nevyšel.
Kouzla totiž nemají sloužit k sobeckým a triviálním účelům. Není tedy možné si život ulehčit tak, že si vše zajistíte kouzly a necháte kouzla udělat za vás veškerou práci. Dříve nebo později vás potká efekt doktora Fostera. I kouzla totiž podléhají zákonu akce a reakce, není proto možné kouzlit donekonečna. Každé kouzlo obsahuje tzv. zpětnou vazbu, tedy jakousi reakci na hlavní účinek kouzla, a ta se právě může projevit zhacením kouzla anebo velkou pohromou, a to jak při samotném provádění kouzla (kouzlo se nepovede) nebo nějakou dobu po jeho použití (kouzlo proběhne normálně ale za chvíli se jeho účinek obrátí).
Samozřejmě že tato skutečnost nebrání používání kouzel, jednoduchá kouzla jako proměna člověka ve zvíře většinou tomuto efektu nepodléhají, zde se právě tato zpětná vazba využije při zpětném zaklínadle, kdy stačí kouzlo "redukovat" a zpětná proměna proběhne sama. Bez jakýchkoli následků můžete provést překvapivě i "sobecká" kouzla, není totiž striktně řečeno, že musí následovat efekt doktora Fostera. Zkrátka tento efekt vás může potkat, ale i nemusí.
A právě velkým zastáncem této teorie byl americký profesor Andy Hvězdář, který nastoupil na Kolej Podivné sestry. Jeho životní snahou bylo provádět kouzla bez jekéhokoli Fosterova efektu. Vymýšlel mnoho různých teorií, prováděl pokusy, sestrojil různé přístroje, přesto se mu tento efekt nepodařilo stoprocentně vyvrátit.
Kouzlo a jeho zpětná vazba obsahují určitou "energii". Na koleji Podivné sestry funguje zachytávač této energie. Je tam velmi důležitý, protože na koleji se mj. používá spousta kouzel, které všechny obsahují velký objem zpětné vazby, a ta musí být zachycena. Všechna nashromážděná zpětná vazba se vypouští v pátek, stroj nejede a není proto možné v pátek na koleji provádět výuku. Na Akademii Slečny Krákavé nec takového není, a to mj. proto že se nachází v přírodě, kde se zpětná vazba prostě rozplyne a také proto že se tam provádí jednodušší a hlavně ne sobecká kouzla, která nejsou náchylná na tento efekt.

Zpětná kouzla

Kromě normálních kouzel existují ještě zpětná kouzla. Ty už ale dávno znáte - například základní vratné zaklínadlo platící skoro na vše: Reversus revolvus Returnus resolvus Illio-allio Redux Reducio. Zpětná kouzla zpravidla slouží pro zrušení dříve provedeného kouzla (proměna zpět v člověka, zvětšení apod.). Zpětná kouzla však za určitých podmínek lze použít i k provedení normálního nezpětného kouzla. Tato kouzla vlastě využívají zpětnou vazbu dřívějšího kouzla - pokud někoho proměníte v žábu tradičním zaklínadlem, není proměněn natrvalo ale kouzlo se "pamatuje", a když na něj použijete toto základní zpětné zaklínadlo, toto kouzlo se zruší vyvoláním zpětné vazby která žábu promění zpět v člověka. Když použijete toto zaklínadlo na neproměněného člověka, nic se nestane. Ale jak jsem napsal, za určitých podmínek můžete použít zpětné kouzlo jako samotnou akci. Samozřejmě že ho formulujete jinak, podle potřeby, zpětná zaklínadla většinou začínají formulí Reversus Revolvus. Toto je ale dost složité, musí se to umět a normálně se to často nepoužívá.

 

 

 

 

Alacazam Alakazoo Základní proměňovací zaklínadlo, přemění nějakou věc na jinou podobnou věc, v jakou, záleží na myšlenkách čarujícího
Alverix-Orcus Transfrogamorphus...
(spotticus trotticus, transferus porcus - prase)
(floppylog donkeybrae, transferus asinae - osel)
Proměňovací kouzlo, promění člověka například v nějaké zvíře (žábu, prase, kachnu, atd.), záleží na zakončení zaklínadla
Reversus revolvus
Returnus resolvus
Illio-allio
Redux Reducio
  Jednoduché vratné zaklínadlo, používá se na rušení mnoha jednoduchých kouzel, například na zrušení proměny. Lze použít jen na jednu věc najednou. Pozor, při špatném vyslovení může věc nechtěně přeměnit v něco jiného.
Reversus revolvus
Returnus resolvus
Illio-allio
Transmutato tempurus
  Kouzlo se stejnou funkcí jako to předtím, akorát se používá na člověka který byl proměněn složitějším kouzlem.
Altus, alta, alto, altissima Levitační kouzlo, umožňuje vznést někoho/něco do vzduchu.
Altmar Akbar Zanzibar Calendula
(.. Sabbata Cantata)
Opak minulého kouzla, snesení na zem.
Orphus paupus
Habeas corpus
Tempu tempore
Nunc transportus
  Kouzlo pro přesunutí člověka/věci na jiné místo. Docela jednoduché kouzlo ale často se stává že se věc přesune úplně jinam než se chtělo.